Két cikk mangákról, képregényekről…

12 máj

Ezt a két cikket most az Aplusz (vagy már Animax? vagy még nem? ki tudja) fórumán szedtem össze. Igazából oda is írhatnám, hogy mit gondolok, de itt a saját kis blogomban valahogy szabadabban merek véleményt nyilvánítani, szóval itt teszem meg ^^

Az első cikk a Népszabadság Online oldalán olvasható, és tulképpen egy kritikai a Nyári Srácok című most megjelent mangáról. Beleolvastam a mangába a Conon, de nem fogott meg a történet se és a rajzolás se fogott meg, ezért ott is hagytam. Ráadásul minden alkalommal valami olyan helyen nyitottam ki, ahol egy lengén öltözött leányzó valami éppen szexis pózban volt… szal fanservice pure.

Ezért végülis érhető a cikkíró véleménye. Valószínűleg ez volt élete első mangája, ami ugyebár nem is “igazi” manga, hanem OEL, és valószínűleg a kritikusnak semmilyen előismerete nincs se a mangákról, se a japán kultúráról. Igazából ez az, ami engem valahol kicsit dühít. Mármint úgy értem, hogy őt azért fizetik, hogy írjon egy kritikát egy mangáról. Nem az lenne az első, hogy ha fogalma sincs, ez mi fán terem, akkor legalább utánanéz? Vagy tényleg csak én szoktam így kezdeni a dolgokat? Mármint hogy ha nem tudok vmit, akkor utánanézek… Ráadásul még a magyar Wikipédián is eléggé szép kis cikk van a mangákról, szóval ha nem tud angolul (amit azért újságíróról valahogy nehezen képzelek el), akkor is utána tud olvasni egy kicsit a dolognak. Bár ahogy apám mondta: “Az újságíróknak nem kell minőségi munkát végeznie. Az utolsó újságíró, aki valóban minőségi munkát végzett meglehet, hogy Márai volt.”

A másik, ami iszonyatosan nem tetszik ebben a cikkben, hogy szerintem a drága kritikus alapból ellenszenvesen indul neki az egész manga dolgonak.

“De hát ha vannak felnőtt emberek számosan, akik olajban tocsogó pityókáért, száraz zsömlébe töltött, trutyikkal összemaszatolt darált húsért és cukros, szénsavas lónyálért egy kiló friss, csontos tarja árát kifizetik, akkor földön s égen bármi elképzelhető.”

Tehát akkor most tulképpen nem szabadna McDonalds-ba, Burger King-be járni, sőt alapvetően kólát sem inni, mert az mind rossz? És mi a következő lépés? Elvesszük pl a nők szavazati jogát, mert az is a csúnya rossz modern civilizáció produktuma? :P:P

Najó, ez azért kicsit erős volt tőlem, de hát akkor is… Szal azért a konzervativitásnak is van határa szerintem… Ez arra a beszélgetésre emlékeztett, amit egyik egyetemi professzorommal folytattam egy órán. Megkérdezte, hogy éppen ki mit olvas (vagyis inkább azt, hogy miért nem végeztünk még Goethe Faustjával :D). Én éppen akkor olvastam Asimovtól az Alapítvány öööö… asszem az Alapítvány előttöt… vagy az Előjáték az Alapítványhozt… kettő közül valamelyik. Megkérdezte, hogy az milyen műfaj. Válaszoltam természetesen, hogy sci-fi. Innentől kezdve 15-20 perces vita folyt köztünk német nyelven arról, hogy a sci-fi igen is tekinthető irodalmi műfajnak, és feldolgoz komoly társadalmi problémákat Asimov műve, méghozzá eléggé részletesen. A beszélgetés eredménye az lett, hogy “Jó, lehet, hogy igazad van, végülis nem olvastam még Asimov egyetlen művét sem, de a sci-fi akkor sem irodalom”. Ezt így nem mondta konkrétan, de akkor is, érezhető volt, hogy pontosan ezt gondolja. Másik eredménye az lett, hogy viccesen mondta nekem, írjak egy összehasonlító elemzést Goethe Faust – Asimov Alapítvány előtt…. Meg is írtam, szép 8 oldal, alátámasztva idézetekkel, lábjegyzet, bibliográfia, minden, mi szem szájnak ingere. Velem nem szabad packázni XD

A másik cikk hangvétele teljesen más, főleg mivel arról szól, hogy az emberek miért becsülik le a képregényeket. Ez a cikk a hg.hu oldalán található.

“Két éve a Sin City című film kapcsán Bölcs István a 168 Órában analfabétának nevezte a képregényolvasókat, a képregényt pedig a „nemolvasók számára lebutított“ műfajnak titulálta. Ahhoz képest, hogy analfabéták, egész ügyes dolgokat találnak ki a japánok.”

Teljesen egyet értek ^^ Nem tartom magam analfabétának, sőt még nemolvasónak sem, lévén hogy szerintem a kortársaimhoz képest sokkal több könyvet olvastam már ki életem során (bár ez még mindig nem elég mennyiség, mert apámnak még nyomába se érek, pedig szeretnék >_<), de szeretem a képregényeket. Nem csak a mangát, a Sin City-t is nagyon kedvelem.

Az tény, hogy a magyar képregényipar hát nincs jó helyzetben, de ez változóban van pozitív irányba, és reméljük, hogy ez a tendencia fenn is marad ^^ Tényleg… hétfőn meg veszem azt a Sin City képregényt, amit kinéztem, és ami még nincs meg…….. Nah izé, térjünk vissza a cikkhez. Egészen jó kis elemzést kapunk benne arról, hogy miért nem szereti az idősebb generáció a képregényeket, és hogy miért gondolják csak gyerekes szórakozásnak azokat. Persze apám is ezek közzé tartozik, de ő még akkor sem ismerné el, hogy az ilyesminek van értelme, ha neki is tetszene, mert itthon az alap felállás, hogy ami nekem tetszik, az szerinte vacak 😀 Bár furcsa, hogy ilyen okból kifolyólag nem utálta meg a Deep Purple-t és a Led Zeppelin-t vagy a Queen-t. Bár mondjuk a többi együttes utálja, akiket szeretek XD

2 hozzászólás to “Két cikk mangákról, képregényekről…”

  1. madfist május 13, 2007 - 10:04 du. #

    Őszintén szólva egy ilyen ‘megint egy amcsi sztori’-ról én sem nyilatkoztam volna másképp, de tény, hogy nem csak a konkrét művet szidja. De attól még szerintem tök felesleges ezen felháborodni, ugyanis a cikkírónak lehet, hogy kötelessége lenne a tájékozottság, de a népszerűsítés már nem az ő feladata, különösen nem a kritikusnak. És rossz kritikát úgyis sokkal könnyebb írni (ha még nem jöttél volna rá 😉 )

  2. sunyinyufi május 13, 2007 - 10:08 du. #

    Tény, igazából ennek a bejegyzésnek az volt a célja, hogy én kis nyafogjam magam, és utána továbblépjek a dolgon… Én így szoktam feldolgozni magamban az ilyesmiket, csak gondoltam, hogy most nem a barátaim és a közvetlen környezetemet fárasztom le a nyafogásommal, mert nekik még el kell viselniük a kezdődő vizsgaidőszakban, ami sokkal nagyobb feladat lesz 😀

Vélemény, hozzászólás?

