Otaku zsargon – Yandere, yangire

1 nov

Ha már volt a tsundere, akkor vegyük nagyító alá a vele ellentétes fogalmat is, a yandere-t is, illetve a yangire-t 🙂

A yandere kifejezés két szóból tevődik össze: yanderu (jelentése: beteg, mentálisan) és deredere (amit ugye a tsundere esetében már kifejetettem). A yandere karakter az az animében/mangában/játékban, akit már a történet elején gyengéd érzelmek fűznek a férfi szereplőhöz (deredere-fázis), de a történet folyamán megváltozik a kapcsolatuk, és a lány rideg, agresszív lesz, és a legtöbb esetben mentálisan zavarodott is (yanderu-fázis). Ezt a változást sokminden kiválhatja, pl az, hogy a fiú mást választ. Általában az ilyen karakterek múltjában találhatunk valamilyen traumatikus élményt.

Tipikus yandere karakter a School Days játékban Kotonoha, aki az egyik endingnél, megöli Sekai-t, aki ugye elcsábította tőle Makoto-t. De talán még nála is jobb példa Fuyou Kaede a Shuffle!-ből. Kaede ugyanis valóban átélt traumatikus élményt, de mindezek ellenére szerelmes lesz Rin-be. Viszont amikor Rin helyette Asa-t választja a legszívesebben kinyírná Asa-senpait ^^’

Az anime fandom, és azon belül legfőképp az anime bloggerek létrehozták még a yangire fogalmat is, ami a yanderu és a gire (vágás) fogalmakból tevődik össze. Ez a fogalom tulképpen azért alakult ki, hogy ne legyen az a kavarodás, mint ami megvan a tsundere esetében. A yangire szereplők ugyanis azok, akik normális állapotukból hirtelen, vágás szerűen váltanak yanderu-fázisba. Ezt persze akár többször is megtehetik. Ők még abban is különböznek a yandere karakterektől, hogy nem feltétlen a szeretett férfi okozta fájdalom ill lelki stressz miatt válnak pszichóvá.

Erre példa Ryuguu Rena, aki ugye Higurashi-ban alapvetően kedves, aranyos lánynak van ábrázolva, azonban az egyik történetben a család okozta lelki stressz miatt bekattan, és gyilkosságra vetemedik. Vagy egy másik példa, egy frissebb: Nanoha az új Nanoha StrikerS-ből (bár a legtöbb 4-paneles paródiában is ilyen szereplő, Fate-tel együtt), amikor is a 8. részben ugye kiakad kicsit, és full powával legyakja Tiana-t ^^’ Egy haramdik példának meg ott van Sekai a School Days-ből, aki ugye a féltékenységtől hirtelen bekattan, és leszúrja Makoto-t ^^’

Ezek azonban még eléggé új kifejezések, ezért soka vannak, akik még nem igazán ismerik el őket, és a yandere helyett inkább a Dark/Black név előtagot használják (Dark Kaede), a folyamatot pedig kokka-nak (blackening) hívják.

15 hozzászólás to “Otaku zsargon – Yandere, yangire”

  1. andyme november 1, 2007 - 11:48 de. #

    Nah, ez a cikk is igen hasznos volt számomra, mivel eddig nem igazán talákoztam ezekkel a kifejezésekkel, de most már ezeket is tudom. 🙂
    Utóirat: yangire karakter lenni félelmetes o_O

  2. carnelian november 1, 2007 - 12:04 du. #

    Jók ezek a cikkek!

  3. Prof. William november 1, 2007 - 12:54 du. #

    Hogy a bepszihozózottl ányokra is van elnevezés azt eddig nem is tudtam.

    Ebből a szempontból Kaede a kedvencem. Nálla a legélelmetesebb ahogy leromlik az állapota mert erre nem lehet számítani…

  4. Sunyi Nyufi november 1, 2007 - 5:25 du. #

    carnelian: Thx ^^

    Na igen, nekem is legjobban Kaede jött be, mert amikor én még anno a Shuffle-t néztem kezdő animés korszakom elején, azt hittem (a többi hasonló hárem anime miatt), hogy a gyerekkori barát végül mindig nyer… De még ha nem is nyer, nem gondoltam, hogy átmegy pszichóba o_O

  5. th4j`fuN_ november 1, 2007 - 11:11 du. #

    Tiszta sokat tanul itt az ember! :]

  6. black87 november 1, 2007 - 11:22 du. #

    nah ezt én sem ismertem. kicsit félelmetes, hogy már erre is van név meg kereslet 😀

  7. Sunyi Nyufi november 2, 2007 - 12:01 de. #

    Mindenre van kereslet, főleg most hogy mindenkinek elege van a cukorédes történetekből, kellenek a Kaede és Ren karakterek 😀

  8. SlyZero november 2, 2007 - 7:05 du. #

    Hehe, amennyire utálom a tsundere karaktereket, annyira imádom a yondereket. 😀
    Tiszta szerencse, hogy most nekik lesz nagy divatjuk (hiszen végre kaptak egy új, unásig másolható sablonjellemet az anime/manga készítők).
    Amúgy ha jól tévedek, még Kaede volt az egyik első ilyen karakter a (Shuffle játékban), bár volt már előtte is, csak nem sok, és most lusta vagyok utánanézni…

  9. Sunyi Nyufi november 2, 2007 - 8:48 du. #

    Biztos, hogy volt előtte is, de szerintem is Kaede volt, az aki igazán “divatba” hozta az ilyenkaraktereket, mert annak ellénre, hogy Rin Asa-senpait választotta, én végig Kaede-t szerettem, még pszicho korszakában is 😀

  10. Lokids november 4, 2007 - 2:22 de. #

    Jaja Kaede Rulz. 🙂
    De most már ezt is tudom. Eddig fogalmam sem volt, hogy ilyen szó létezik. 🙂

    Nanoha meg nem véletlen White Devil. 😀

  11. Motoko február 16, 2008 - 10:51 du. #

    Ma is tanultam valamit.:)

  12. NortonGirl július 21, 2008 - 8:12 du. #

    Én is kb. Kaede szintjén voltam amikor megtudtam, hogy az a fatökű Rin-kun azt a hamis vigyorú és idegesítő Asa-senpait választja. Tudom, hogy Asának is megvannak a nehélzségei meg minden, de nemigaz, hogy Kaedére egyszer nem nézett nőként Rin-kun… Valahogyan nagyon szemellenzővel kellett járnia… Harr ezért is akarom kijátszani a Shuffle!-t ha meglesz végre a fordítás mert akkor megváltom Kaede-t a fájdsalmaitól:'( Aztán a Really? really!ben pedig újra vele játszhatok :$ Lányként így feltud húzni ha a férfiak melléfognak:P

  13. Rin december 10, 2012 - 6:57 du. #

    Imádom a School Days-t *w*

  14. Ritzsa április 18, 2013 - 11:54 du. #

    Gasai Yuno ❤

  15. Dron január 22, 2014 - 6:05 du. #

    Örülök, hogy megtaláltam ezt a blogot, így már tiszta, mi is az a yangire 😀 Köszönöm az információt 🙂

Vélemény, hozzászólás?

