Tilos a screenshot?!

29 jan

bunnycry

Igaz, hogy mostanában az anime-fandom folyamatosan a koreaiakat szidta, de azért a japánok is kitesznek magukért hülyeség terén.

Arról van szó, hogy a Lantis és a Sunrise cégek megkerestek pár animés rajongói oldalt (japánokat természetesen, nem külföldieket, legalábbis egyelőre), és követelik tőlük, hogy távolítsák el az általuk támogatott animék képeit, mivel azok sértik a szerzői jogokat, még akkor is, ha saját kreálmányról van szó (értsd fanart). Forrás.

Hát mit mondjak… way to kill fandom faggots. Bár nem mintha ez olyan sokban befolyásolná azt, hogy továbbra is lesznek fenn képek, és továbbra is lesz rohadt sok fanart, szóval nem ez zavar az egészben, hanem hogy egyszerűen teljesen logikátlan a dolog. Mert hát most milyen szinten képes egy-két screenshot ártani egy cégnek? Sőt, akár 100 vagy 1000 screenshot, mit árt? Lesz valamilyen anyagi hátrányuk abból, hogy valaki látja ezket a képeket? Meg fog ez bárkit is akadályozni abban, hogy nézze az animét tévében, és megvegye később a dvd-t? Azok közül, akik amúgyis így tettek volna, nem. Inspirálhat új embereket arra, hogy megvegyék a dvd-t, és pénzt adjanak így a cégnek? Igen.

Persze, én megértem, hogy ha csinálnak egy animét, és abból fölkerülnek az epic fail pillanatok, az nem a legjobb, de hát ugye az ilyen pillanatokat el lehetne kerülni azzal, hogy egy kicsivel több pénzt raknak a produkcióba, és akkor a minőség talán nem lesz annyira szar. Bár szerintem az Akikan dvd-t még ígyis sokan megvennék, mert mindenki tudja, hogy a dvd-nek jobb a minősége és nincs benne cenzúra.

Szóval gratulálok Japán! Csak így tovább! A hülyeság-versenyben már majdnem beértétek Koreát!

Reklámok

9 hozzászólás to “Tilos a screenshot?!”

  1. SlyZero január 29, 2009 - 2:09 de. #

    Ez kicsit emlékeztet arra, amikor a Mazsola (Tuan, bár jogilag nem ezen a néven létezett) levetette a MAGUSos fancuccokat az rpg.hu-ról, mert azok szerzői jogot sértettek.
    Azután valaki szólt nekik, hogy fiktív világot még Amerikában sem lehet jogilag levédetni.
    Majd egy másik kiadó (Delta Vision), hogy ŐK birtokolják a jogokat és a Tuan csak ne baszogassa a rajongókat. 🙂
    Szóval ez a szerzői jogi duma szép, de kíváncsi vagyok, hogy van-e TÉNYLEGES jogalapja.
    Másfelől, ha van, akkor simán kinézem a japókból, hogy már csak azért be akarják tartatni, mert ez a szabály. És gondolkodni különben is fárasztó.

  2. 3rr0R január 29, 2009 - 11:02 de. #

    Gratsz, már japánba is betör a baromagyú vadkapitalizmus!?
    Már a reklámért is a fogyasztóknak kell fizetni, ha a kiadónak nem kellett!?
    És még ráadásul ez is http://www.animenation.net/blog/2009/01/26/japanese-studios-admit-financial-victimization/

    Nem igaz, minek akarnak egy már jóformán jótékonyság alapon működő iparágat, szubkultot így megfolytani? Semmi hasznuk nem lesz belőle. Jah, hát persze, ha az össz profit nem az övék akkor senkié se legyen. Sztem nem tévedek sokat, ha aszondom h a Lantis és a Sunrise élén most 60-as klimaxos éveiket élő öregek csücsülnek. Mint a rossz ovisok, deh komolyan…

  3. mako január 30, 2009 - 11:10 du. #

    Hmm, szerintem ez egyáltalán nem meglepő, mármint a screenshot esetében. Érdemes utánanézni, mennyi az átlagos keresete egy japán animátornak (akik mellesleg viszont nem öreg klimaxosok)… meg fogtok lepődni, az egyik legalulfizetettebb meló (igen, Japán árakhoz képest!), hozzá pedig marha feszített a munkamenet. Ezek után ha én is animátor lennék, még szép hogy minimum követelném, hogy a stúdió érje el valahogy, hogy akárkicsodácska ne töltse fel a honlapjára illegálisan a screenshotokat, amiken napokat gürcölök, utána pedig kapom az éhbért. Más kérdés, hogy amennyire tudom (és feltűnt), alapból másképp állnak hozzá a stúdiók ( vagy a szerzői jogok birtokosai) a japán és a japánon kívüli fandom magatartásához. Ezeket onnan gondolom, hogy egy közeli japán barátnőm húga animátor egy stúdióban, és sokat beszélgettünk erről a témában.

    Ami pedig a DVD vásárlást illeti, Japánban NAGYON drága az összes anime dvd (szemben az összes többi műfajjal, pl. filmek/dorama, stb.), szóval joggal aggódhatnak azon, hogy nem fogják megvenni. (Más kérdés, hogy miért olyan irreálisan drágák).

  4. Sunyi Nyufi január 30, 2009 - 11:36 du. #

    Ezzel csak azért nem értek egyet, mert az elkészült képek nem az animátor tulajdonát képezik, ezért szerintem nekik igényük nem nagyon lehet arra, hogy ezek ne kerüljenek fel az internetre. Ráadásul ha jogos lenne az igényük, az kb olyan lenne, mintha mondjuk a Magyar Képregény fesztivál szervezői akarnának perelni engem azért, mert feltettem a netre egy képet a szobámról, aminek a falán fent van az ő poszterük. Tisztában vagyok vele, hogy az animátor az egyik legrosszabban fizető munka, de kétlem, hogy emiatt a nagy cégek próbálnának valamit elérni az érdekükben… Mármint úgy értem, hogyha tennének értük valamit, akkor már inkább egy kicsivel több fizetést kéne adni nem? Ráadásul azért itt nem kis cégekről van szó, hanem a Sunrise-ról meg a Lantis-ról.

    A dvd vásárlásról… Csak azért, mert lát az ember pár screenshot-ot, nem fog elállni egy olyan dvd megvásárlásától, amit meg akart venni. Tény, hogy a screenshot-ok néhol ki tudják emelni, hogy mennyire “quality” az anime (lásd Akikan), de könyörgöm, ezeket a tévében is így adták le, és bárki láthatja, nem olyan egy másodperces dolog, minthogy a Higu-ban eltűnik Shion feje, amit csak véletlenül vesz észre az ember. Márpedig ha ilyen vacak minőségű terméket (mert hát az anime ugye termék) dobnak piacra, akkor vállalniuk kell a következményeket, vagyis azt, hogy senki nem veszi meg a dvd-t, mert vacak.

  5. Kandur február 1, 2009 - 11:42 de. #

    De Nyufi, az emberek primitívek, a vezetők pedig még mindig a kommunizmusban képzelik magukat ahol ha valamit jól eltitkolnak, akkor az ne is létezik. Ezt már leírtam jányanon blogján is:

    Egyértelműen azt akarják, hogy ne lehesen információt találni arról, hogy az ilyen animék, mit pl az Aikan, szarok. Mert ezek tényleg szarok, minősíthetetlen szarok, és a vezetők jobb látják ezt minden lehetséges módon eltitkolni, hogy a vásárló csak akkor jöjjön rá, ha már megvette a terméket.

    A baj csak az, hogy az információ korában élünk, a vezetők pedig agyilag nem. Ha egy információ létezik, az fent van a neten. Leszedni nem lehet, se cenzúrázni, mert a net túl nagy, kaotikus, irányíthatatlan, és mindig vannak pontok ahova nem ér el az a felső kéz.

    Vegyük pl a chanok és a childporn esetét, amit még az FBI se tud kordában tartani, pedig ők aztán tényleg nem egy Sunrise szintén mozognak ha erőforrásokról van szó.

    Ezekkel a “copyright” fenyegetésekkel nem fognak semmit elérni. Ha beperelnék az összes portált, fanoldalt, magánszemélyt a neten aki fent tartja a cuccaikat, nagyjából fél év alatt a csőd alá zuhannának a masszív perköltségtől. Nyerni se lenne idejük mert az ügyvédek megennék az összes pénzüket, olyan masszív mennyiségű anyag van masszív mennyiségű forrásból itt a neten.

    Ez, ahogy mondani szokás, csak erőlködés. Csináltak valami ótvar szart, és most próbálják kifesteni szépnek, hogy el tudják adni, mert mást már nem tehetnek.

    Mindegy hogy a TV-ben ugyanezt látja-e az ember, vagy hogy máshonnan is megtudhatja-e hogy szar. ezek az emberek elvakultak. Ragaszkodnak az utolsó csepp profitból is amit ki lehet csikarni belőle, és a netes screenshotok mérhetetlen mennyiségű vásárlót tántoríthatnak el, ha éppen arról van szó.

    Pusztán ennyi az egész. Bele fognak fulladni még idő előtt.

  6. SlyZero február 1, 2009 - 11:39 du. #

    „Gratsz, már japánba is betör a baromagyú vadkapitalizmus!?”
    Ami azt illeti ők találták fel, és mind a mai napig a leghűségesebb követői. Csak hát az emberi hülyeség néha olyan mértéket ölt, ami a legpesszimistább várakozásokat is felülmúlja.

    „Érdemes utánanézni, mennyi az átlagos keresete egy japán animátornak”
    Valószínűleg több, mint a koreaiaknak, de ez sem változtat a tényen, hogy a fanartokhoz abszolúte semmi közük. A screenshotokkhoz se, de az már egy hosszabb sztori.

    „a vezetők pedig még mindig a kommunizmusban képzelik magukat”
    A poszt-kommunista országokban alighanem, de itt Japánról van szó…

  7. Kandur február 3, 2009 - 5:08 du. #

    “A poszt-kommunista országokban alighanem, de itt Japánról van szó…”

    Ezzel csupán arra akartam utalni burkoltan, hogy még mindig azt hiszik, hogy ha valaminek a létezése számukra kedvező, akkor egyszerűen csak eltitkolhatják, és onnantól az nem is létezik.

    A gond csak az, hogy 30 éve ez még lehet, hogy működött, mikor még az újság, a TV, a rádió, meg a szabad szó volt az egyetlen információközlési eszköz, mert ezek még könnyen irányíthatóak voltak, de ma az információ korában ez már nem működik.

    Ahhoz hogy ma valamit hatékonyan eltitkolj, ahhoz minimum nemzetbiztosági érdek kell, egyébiránt fent lesz a neten, és nem állíthatod meg a terjedését.

    Más szóval ez egy ostoba erőlködés olyanok részéről akiknek fogalmuk sincs, hogy meddig terjed a hatalmuk, vagy akár a törvény keze, ha most épp azt akarják felhasználni…

    Igazából a vicc az, hogy ha le is állítanak minden japán oldalt és letöröltetik a képeket, elég ha valaki beírja a Google-be, hogy “Aikan”, és lesz a világnak egy olyan pontja ahová nem érnek el, és ha valakinek otthon nete van, vagy használja, az tudja mi az a google.

    10 éve még voltak hülyék akik nem jutottak a hazai portálokon túl, de ma már nem. Főleg hogy az emberek ebben nőnek fel.

    Pont ezért mindez amit csinálnak, röviden és tömören:

    Hasztalan, és szánalmas.

  8. terika február 8, 2009 - 2:08 du. #

    “Igazából a vicc az, hogy ha le is állítanak minden japán oldalt és letöröltetik a képeket, elég ha valaki beírja a Google-be, hogy “Aikan”, és lesz a világnak egy olyan pontja ahová nem érnek el, és ha valakinek otthon nete van, vagy használja, az tudja mi az a google.” -> és ez pont az internet adta tárhely miatt lehetséges: ha felkerül egy info, annak lenyomata marad (adat töredékek), amit az életbe nem törölnek le, és megtalálható marad.

    A témához egészében nem tudok hozzászólni, nem ismerem az Aikan c. animét.

    A szerzői jogvédelemről az adott régió törvényi szabályozása érvényes ugyebár. A japán jogi helyzetről fogalmam sincs, az itthoniról 1999. évi LXXVI. törvénya szerzői jogról szóló törvény rendelkezik. Ugyan tavaly novemberben napirenden volt ezen törvény változtatása a XXI. századi elvárások tükrében, de alapvetően egyelőre leszarják ezt itthon, illetve még mindig az adatforgalom és fizetési behajtások tekintetében mozdul el az ügy -> tehát ebből az következik, hogy ugyan akarják a szellemi tartalmat védeni és a szellemi tulajdon szentségét őrizni, de ezzel szemben a pénzügyi vonzat mindig erősebb lesz és mellőzötté válik egy elvi kérdés (mivel ez pénzben nem mérhető csak erkölcsben). Alapvetően mintha ilyesmi tendencia érvényesülne ici-picit ebben az esetben is (screenshotok).
    Kapcsolódó cikk
    A pénz értéke nem lesz egyenes arányos a szellem és az ehhez fűződő erkölcs és munka/tulajdon fogalmával. Szerintem. És igazából én úgy látom tökéletesen mindegy, hogy milyen államforma vagy idea uralkodik az adott népen.
    Screenshotok meg voltak, vannak, lesznek – ez ellen nem tehet senki sem. 😀

  9. mako február 11, 2009 - 1:23 de. #

    “Ezzel csak azért nem értek egyet, mert az elkészült képek nem az animátor tulajdonát képezik, ezért szerintem nekik igényük nem nagyon lehet arra, hogy ezek ne kerüljenek fel az internetre.”

    Igazság szerint itt elsősorban nem a jogokról beszélek, hanem elvi kérdésekről (amit a végén terika is írt). Japánban teljesen más a hozzáállás ehhez (ezt egészen komolyan mondom), tehát a NAGYON elborult otakukon kívül elég kevesen nyúlnak internetes forrásokhoz, és szigorúan betartják a “ne kopizz” elveket is. (Más kérdés, hogy trollkodni az interneten azt a japánok is nagyon jól tudnak, sőt). Itt inkább arra próbáltam rámutatni, hogy egy átlagos animátort, akit lehet hogy kifizetnek iksz (alacsony) bérrel, igenis rosszul fogja érinteni, ha akárhol meglátja a munkáját, jogdíjak nélkül. Tehát ez nyilván nem közvetlen érinti őt, de én megértem ha ez baromi rosszul esik neki (a kevés fizetés meg csak rátesz egy lapáttal, még ha nem is közvetlen kapcsolódik). Plusz vegyük hozzá a fent említett japán mentalitást, ami ezt tényleg tiszteletben (próbálja) tartani. (Egyszer meséltem egy japán – otaku! – ismerősömnek pl. a mangazinról, és igencsak elkerekedett a szeme, hogy egyáltalán ilyen létezik… szóval elvben, el sem tudják sokan képzelni ezt az egész felpakolászást. Nyilván ezért is tiltakoznak).

    “Valószínűleg több, mint a koreaiaknak, de ez sem változtat a tényen, hogy a fanartokhoz abszolúte semmi közük. A screenshotokkhoz se, de az már egy hosszabb sztori.”

    Igen, a fanart részt én sem igazán értem. A koreai animátorok meg hát jah, megy is ellenük rendesen az acsarkodás… de ez ugye tök más téma.

    Igazából én is értem, hogy ez az egész miért zavaró innen nézve, de azt is látom, miért zavaró a másik (japán) oldalról. Két tök más környezetben fejlődött ki az anime nézés/manga olvasás, szóval érthető mindkét fél álláspontja. Csak azért gondolom úgy, hogy a japánoknak nagyobb a beleszólása ebbe az egészbe, mert ők alkották az egészet, szóval részükről én jogos(abb)nak érzem a tutifrankót… még ha hülyeséget csinálnak ezzel maguknak, akkor is.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s