Index vs. Railgun – avagy miért nem bírom Touma-t rant

1 ápr

index_biribiri

Nos, most hogy így vége lett már a Railgun-nak is, gondoltam itt az ideje megírni ezt a bejegyzést, mivel megvan a magam véleménye a hatalmas Toaru fandom-ról, és annak megosztottságáról is.

Én és a Toaru sorozatok

Első sorban fontos elmondanom, hogy én hogyan is vágtam ezeknek neki. Az Index sorozatot még 2008-ban elkezdtem nézni. Elsőre úgy éreztem, hogy érdekes a történet, tetszett a tudomány vs. mágia hozzáállás. Touma valamilyen szinten egyéniségnek tűnt, bár kicsit túl sokat beszélt számomra már akkor is. De az Imagine Breaker-je érdekes “fordulat” volt. Tetszett az is, ahogy Stiyl ellen harcolt, mert ötletes volt. Aztán jött a csata Kanzaki-val (4. epizód), és rájöttem, hogy Touma hülye. Mármint nem az aranyosan hülyécskére gondolok itt most, hanem hogy az intelligencia szintje nem magas. Bár inkább a szövegértelmezésével voltak problémák… De erre majd később térek ki. A lényeg, hogy utána egy időre ejtettem az Index sorozatot. Majd úgy gondoltam, hogy mivel olyan rohadt sokan szeretik, ezért mégiscsak megnézem újra. Ekkor azonban már nagyjából elfelejtettem, hogy mik történetek pontosan az első pár részben, így hát újra néztem azokat. És a 4. epizód megint betett. Egyszerűen nem tudtam tovább nézni, annyira irritált a párbeszéd Kanzaki és Touma között, meg az a tény is, hogy a csata közepén dumálnak. Ezután a sorozat rákerült a “Dropped” listámra.

Majd valamikor pár hónapja, amikor a Railgun fandom is már nagyon nagy lett, megkérdeztem egy haverom, hogy érdemes-e néznem ezt a sorozatot, ha nem szerettem az Index-eset. Azt mondta, hogy igen, mert alapvetően más a hangulat, a történet, és mert Kuroko. Szóval belenéztem a Railgun-ba. Elsőre megtetszett, aztán már imádtam az egészet. Még Touma megjelenéseit is el tudtam viselni. Sőt Mikoto karaktere annyira megtetszett, hogy végül nagy nehezen végignéztem az Index sorozatot is. És nem bántam meg. Bár ez leginkább Misaka, Last Order és Accelerator miatt van. De persze azért azt még mindig nem mondanám, hogy szeretem az Index-sorozatot, mivel ugyan a történet jó, a megvalósítás nem az.

Alaptörténet és mondanivaló

A helyszín ugye mindkét sorozatnál ugyan az: Academy City. A különbség annyi, hogy a Railgun története időben picit előbb kezdődik, mint az Index-é, bár nem sokkal. A főbb szereplők mindkért sorozatban szerepelnek, bár Index-nek és Himegami-nak semmi szerepe nincs a Railgun-ban…mondjuk nem mintha az Index sorozatban sok lett volna…

Az alaptörténet, mondanivaló azonban már egészen más, és nem csak azért, mert mások a szereplők. Míg az Index sorozat arról szól, hogy Touma a képességével kiket segít, ment meg és milyen nehézségekbe keveredik, addig a Railgun lényege hogy csapatként dolgozva mindig van esély a győzelemre, még akkor is, ha te mint csapattag nem rendelkezel semmilyen különleges képességgel khm Saten khm.

Én sosem voltam a “magányos hős” történetek rajongója, kivétel persze ha a magányos hős iszonyatosan szexi, de akkor sem ugye a történetért rajongok, szóval ez talán mégsem számít igazán. Épp ezért nekem a csapat, az összefogás mint átfogó motívum sokkal inkább tetszik. Ráadásul én hiszem, hogy minden “magányos hős” karakter akkut isten-komplexusban szenved, amit a környezete hagy neki, és ez egy cseppet szomorú.

A karakterek

Azt hiszem, a Railgun alapvetően a karakterein köszönhetően lett jobb számomra, mint az Index. Szeretem ugyanis, ha a karaktereimnek van normálisan kidolgozott személyisége, ami véleményem szerint nem mondható el az Index sorozatra. Hiszen milyen huzamosabb ideig jelenlévő karakterek vannak ott nekünk?

Ott van pl. Komoe az iszákos loli tanárnő. Nem arról van szó, hogy ne szeretném a karaktert, csak igazból személyisége nem nagyon van. Annyi derül ki róla, hogy félti Touma-t, és hogy féltékeny a lányokra körülötte, meg hogy szeret inni és cigizni. Arról nem nagyon esik szó, hogy miért nem érdeklődik azután, hogy Touma-val pontosan mi történt… Mert ugye eleinte nagyon nagyon féltette, aztán meg tulképpen szinte meg se jelenik a sorozatban, max akkor, amikor fürdés idő van.

A lányok, akiket meg kellett menteni (értsd Index, Himegami, Misaka), nem igazán töltenek be túlzottan fontos szerepet azután, hogy véget ért az ő story arc-juk. Na jó, Index-nek van azért picivel több szerepe, mint a többieknek, bár közel sem annyi, mint a címszereplőknek bármely másik sorozatban. Ennek ellenére Index nem más mint egy idegesítő kis kolonc Touma nyakán, aki nagyjából nem csinál semmit azon kívül, hogy… hát… van.

Touma maga pedig tipikusan az a karakter, akit ki nem állhatok. Nem tagadom, ebben közre játszik az, hogy a legtöbb fan isteníti őt. Touma-val az az alapvető bajom, hogy buta. Hmmm talán a buta nem is a legjobb… “visszamaradott”? Nem tudom jól megfogalmazni… A fő problémám az vele, hogy nem tud elvonatkoztatni saját magától. Hihetetlenül én-központú, és nulla empátiával rendelkezik. Ez kiderül már abból, amikor Kanzaki-val beszélnek a 4. részben:

snapshot20100323015426 snapshot20100323015554 snapshot20100323015651 snapshot20100323015700 snapshot20100323015715

*headdesk* Ekkora hülyeséget, de komolyan… Könyörgöm, evidens, hogy Index nem félt, hogy elveszíti az emlékeit, mivel boldog egy évet töltött a barátaival/családjával… De miután elvesztette az emlékeit, azután ígyis-úgyis félni fog, mert ez elkerülhetetlen. Ráadásul nem arról van szó, hogy Index fél-e, hanem hogy Kanzaki-ék már nem bírták tovább! De most komolyan… Nézze meg bárki az ef –a tale of memories- animét. Klasszisokkal jobban ki van benne dolgozva ez a probléma, aminek nem ilyen egyszerű a megoldása, mint itt *sigh*

De persze nem ez az egyetlen gondom Touma-val. Főként még az is problémás vele, hogy extrémen mártír karakter. Ez alatt azt értem, hogy nagyjából bárkiért képes odadobni a saját életét, az nem számít, hogy mennyire ismeri az illetőt. Index-et is kb ismerte nagyjából egy hete, mikor vége lesz a story arc-nak. Mikoto-t meg ugye abszolút nem ismerte a MISAKA Sisters arc kezdetén, mivel semmilyen emléke nem volt róla. Ezért extrém mártír Touma. Persze mártírnak lenni szép és jó dolog, hiszen feláldozod magad valami nemes ügyért… De csakhogy a nemes ügy = bajba jutott lány séma már nem menő. Gondolkodás nélkül feláldozni magad sem az. A legjobb ellenpélda Watanuki az xxxHolic-ból, aki szintén mártír karakterként kezdte, de végül rádöbbent, hogy az ilyen viselkedéssel ugyan a saját egojának jót tesz, de a barátait és a környezetét viszont mindez negatívan érinti. Ezért mondom, mindig hogy szerintem a mártíromság a legegoistább tulajdonság. Hiszen mi van ha Touma teszem azt meghal miközben próbálja megmenteni MISAKA-t & co-t? Akkor mi lesz Index-szel? Magához veszi újra az egyház, és esélyesen megint törlik a lány emlékeit. És akkor ez most csak egy eset volt a sok közül. Ráadásul Touma erősen távol áll a halhatatlanságtól, tekintve, hogy folyamatosan a Gekota fejű doki bácsi rakja össze, mint valami puzzle-t. Arra pedig már kis sem térek, hogy miért teljesen logikátlan és szintén egoista döntés Touma részéről, hogy nem mondja el Index-nek, hogy amnéziás. (Ha belekezdenék, akkor sosem lenne vége a post-nak.) Egocentrikus látásmódját még inkább növeli a tény, hogy Touma-nak tulképpen nincsenek barátai. Mert hát ugye Tsuchimikado tulképpen egy kettősügynök, Aogami meg annyira nincs jelen a sorozatban, hogy utána kellett néznem a nevének.

Nézzük a Railgun visszatérő karaktereit. Ott van ugye Misaka, akit már megismerhettünk az Index sorozatban, csak most ahelyett, hogy csak a tsundere legyen Touma számára, kap kicsit több jellemet. Mondjuk a MISAKA Sisters arc-ban is egészen jó személyiséget kapott, csak kár hogy az tulképpen egészen ellentétes a Railgun-ban betöltött szerepével. A Railgun-ban ugyanis egészen sokat támaszkodik a barátira, akik tulképpen le is szólják, ha próbál valamit egyedül megoldani. Ez kicsit megkérdőjelezi számomra, hogy hogyan lehetséges akkor, hogy a MISAKA Sisters arc úgy történt ahogy, de azt hallottam, hogy érdemes olvasni a mangát, mert egészen más a történet, mint az Index sorozatban. Emellett Misaka-ról még megtudjuk azt is, hogy mennyire gyerekes tud lenni néha, és hogy Gekota ❤

Azt hiszem azzal pedig nem árulok el senkinek semmi újat, ha azt mondom, hogy Kuroko pont az a szereplő típus, akit én imádok 😀 Kellően perverz, de ha kell, akkor átvált “judgment”-módba, minek köszönhetően komoly és menő lesz. Természetesen azért Kuroko néha még számomra is túlzásba viszi Misaka imádatát, de hát senki sem tökéletes ^^’ Viszont tényleg szeretem, amikor Uiharu-val együtt valamilyen Judgment ügyön dolgoznak, főleg mivel Kuroko remekül használja a teleport képességét. Persze tisztában vagyok vele, hogy sokan nem szeretik őt, mert harsány, és mert “hogy merészeli a kis mocskos mancsait Touma Mikoto-jára tenni”, meg a hangja miatt, de én szeretem Arai Satomi hangját… Lehet, hogy ez egy Mahoraba mellékhatás?

Őszinte leszek, Uiharu-t annyira nem imádom. Persze, vicces ahogy Saten folyton mutogatja a bugyiját, meg ahogy senki se tudja, hogy miért nőnek ki a fejéből a virágok, de Uiharu az aki a legtöbbet idegesített a sorozat szereplői közül. Ez köszönhető főkent annak, amikor Uiharu és Kuroko összevesztek, mert Kuroko lecsekkolta Haruue-t. Szerintem egy teljesen logikus lépés. Plusz Kuroko-ra haragudni, de Misaka-ra nem, az nem fair. Meg igazából valami különlegesebb képességre számítottam a részéről, ha már ilyen sokáig vártak vele, hogy felfedjék. És azt hittem, hogy köze lesz a számítógépekhez… De persze azért Uiharu-t is szeretem, csak nem annyira. De egyértelműen ez eddig a legjobb szerepe Toyosaki Aki-nak.

Saten>>>>>>>>>>>>>>mindenki. De komolyan. Mindkét Toaru sorozatot összevetve Saten-nek volt a legjobb és legérdekesebb karakterfejlődése, ami nem is ért véget azután, hogy lezárult a Level Upper story arc, hiszen azért meg volt neki a saját feladata az utolsó részekben, és nem csak a baseball ütős dologra gondolok. Saten természetesen alapvetően is az a karakter, akivel a leginkább együtt tud érezni a néző, hiszen nekünk sincs semmilyen képességünk, de biztos mindenki szeretett volna már valamilyet életében. De Saten szerepe nem csak az, hogy csodálja az esper-eket. Ő alapvetően Uiharu támasza, és egy elég erős összetartó erő a csapatban, hiszen egy kis kezdeti félénkség után mindenkivel jóban lesz, és ő tesz köztük rendet, ha veszekednek vagy ilyesmi. Erre a szerepre ráadásul sokkal alkalmasabb, mint Misaka. Valószínűleg azért, mert ő az egyetlen nem egyke a csapatban. (Nem a MISAKA nővérek nem számítanak, főleg mivel még nincsenek is.) Itou Kanae pedig remekül hozza Saten figuráját, annak ellenére, hogy a való életben teljesen más (legalábbis Satou Rina és Arai Satomi szerint). Plusz poén, hogy IRL Itou Kanae sokkal alacsonyabb, mint az Uiharu-t alakító Toyosaki Aki… vagyis alacsonyabb mint mindenki, mert szegény lány tényleg egy törpe 😀

Szóval már csak karakterek alapján is jobban szeretem a Railgun-t.

A fandom és a műfaj ellentéte

Az egyik legirritálóbb dolog mindenegyes animés fórumon azt olvasni, hogy a Railgun-ban nincs elég Touma, meg hogy különben is “I want ToumaxMikoto!”. Könyörgöm, ez egy akció sorozat! Ennek nem az a lényege, hogy Touma kit választ a háreméből. Bár igazából pusztán elvileg nem is szabad mást választania, mint Index-et, hiszen vele él együtt meg ilyenek. Ennek ellenére mindenki azt nyavalyogja, hogy ToumaxMikoto. Szerintem ennél sablonosabb párosítás már nem is létezik. De komolyan. Lány szupererős. Lány találkozik fiúval, akin nem fog az ereje. Lány beleszeret fiúba, de nem vallja be, és próbálja tagadni a dolgot, de mégis mindig összefutnak, és együtt vannak. Most akkor a lány és fiú szavak cseréljük fel, a szupererőst cseréljük le vámpírra, az erejét pedig pontosítsuk gondolatolvasásra. Mit kapunk? “Fiú egy vámpír. Fiú találkozik egy lánnyal, akin nem fog a gondolatolvasása. Fiú beleszeret lányba, de nem vallja be, próbálja tagadni a dolgot, de mégis mindig összefutnak és együtt vannak.” = TWILIGHT. Ezzel csak azt akartam szemléltetni, hogy a ToumaxMikoto páros hihetetlenül sablonos, és legalább annyira unalmas is, mint a Twilight. Igen, láttam a Twilight-ot, és nem tetszett. A könyvbe is beleolvastam, de szintén nem tetszett. Kövezzetek meg 😛

Egyéb gondolatok

Idő közben rájöttem, hogy alapvetően mi zavart még az Index sorozatban: a zene. De komolyan. Ritkán mondok ilyet, de egyáltalán nem tetszett a zenéje. Alapvetően azért, mert számomra úgy tűnt, mintha próbálná megmondani nekem, hogy milyennek kell megítélnem az adott jelenetet, így sokszor volt, hogy valami nagyon EPIC-nek tetsző zenét betettek egy szerintem cseppet sem epic pillanathoz.

Na meg kicsit idegesítőek voltak néha a fillerek a Railgun-ban. Mert mondjuk a fotózás vicces volt, és tetszett, de azért pl a dorm lady magánélete nem igazán érdemelt meg egy epizódot szvsz. Jobb lett volna, ha az ő történetét és annak az Anti-Skill-esnek a sztoriját egy epizódba rakják. Meg mondjuk jó lett volna, ha Telestina powersuit-ja nem olyan iszonyatosan ronda ~_~ Bár az vicces volt, hogy mikor elkezdett ördögien nevetni, akkor nem tudtam nem Beato-ra gondolni. Seiyuu joke very much? 😀

Mindezek ellenére miért akarok mindkét sorozatból folytatást?

Azért, mert nem szeretem a lezáratlan történeteket. Mert ugye az Index végén képesek voltak betenni egy teljesen új karaktert, akinek ráadásul Kawasumi Ayako lett a hangja, ergo fontosnak kéne lennie. Szóval, next season with explanation please?

A Railgun-ból pedig alapvetően a karakterek miatt kellene új szezon, meg azért, mert tudni szeretném, hogy ez az egész város és képzés valóban csak azért jött-e létre, hogy képesek legyenek megteremteni egy istent saját maguk számára… Me wants realy closure dammit DX

Összegzés

Index okés, Railgun iszonyat jó, mint majdnem minden Nagai Tatsuyuki rendezés (uhh Idolmaster >_>). Remélem, hogy gyorsan lefordítják az eredeti regényeket, mert esélyesen klasszisokkal jobbak, mint az anime adaptáció. Lehet, hogy az eredetiben még Touma is tetszene 😛

6 hozzászólás to “Index vs. Railgun – avagy miért nem bírom Touma-t rant”

  1. Fabrice április 2, 2010 - 3:13 de. #

    I prefered Index simply because there was more developnent between Misaka and Touma, ok both series were mediocre, since they wasted a few epsiodes. but yes im all about these 2 and not misaka and kuruko D:

    i was expecting more from railgun, but i guess it was a bit disappointing, so many fillers =/ well i can say the same with index, but prefered it in general~ misaka says~ ^^

    • Sunyi Nyufi április 2, 2010 - 3:43 de. #

      Really I still don’t understand what’s so great about the ToumaxMikoto pairing. I mean, this is the most cliché pairing ever. Guy saves damsel in stress, and she only gets atteched to him, because she can’t kill him. Well there isn’t anything else that would attract her anyway, since Touma doesn’t have a personality to begin with.

      As for Railgun, it was an action series with some fillers, and was way better than Index imho. And no i didn’t watch it for MikotoxKuroko, though I love Kuroko. I watched it for Saten 😛

  2. efti április 2, 2010 - 5:56 du. #

    Elobb lattam a Railgun par epizodjat mintsem hogy az alapjan nekikezdtem volna az Indexnek. Bevallom oszinten az Indexet tobbszor majdnem dobtam annyire idegesitoen bena volt. Nincs jobban idegesito karakter tipus mint amit Touma kepvisel, aki teljes erejebol igyekszik raeroltetni a segitseget olyanokra akik epp megolni probaljak. Hasonlo okokbol dobtam a Canaant es a Requiem for the phantomot is. Az egyetlen dolog ami miatt az Indexet vegigszenvedtem, az az volt, hogy a vele parhuzamos Railgun igenis jonak bizonyult. Tetszettek a karakterek, tetszettek a tortenetek a Railgunbol. Kifejezetten orultem neki, hogy az Index-el valo kapcsolatat a tortenetnek minimumon tartottak.

    Egy szo mint szaz, Railgun folytatasnak orulnek, az Indexet reszemrol nem baj ha felejtik 🙂

    • Sunyi Nyufi április 3, 2010 - 8:18 du. #

      Örülök, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki nem szeresse a Touma-féléket :3 Mondjuk én a Canaan-t végig néztem, és ugyan lassan indult, de aztán végülis egész jó lett, majd a végét teljesen elszarták, szóval így utólag jobb, hogy kihagytad 😀 Csak arra jó, hogy utána átmenjen RAGE-módba az ember 😀

  3. Yamazaki április 5, 2010 - 5:35 du. #

    Szépen meg lett fogalmazva minden, amit én se bírok Toumában, de még ennyi negatív dolog ellenére is ő az egyik kedvenc Index karakterem… 😀 Egyébként bár még nem láttam végig a Railgunt, eddig nekem is jobban bejött mint az Index. Folytatást meg mind a kettőből szívesen látnék.

    Ja és még annyi, hogy én támogatnám a ToumaxMikoto párosítást, mást igazából el se tudnék képzelni jelenleg.

  4. Swheen július 30, 2010 - 12:53 de. #

    Hm.

    A Railgunban a két-három Touma-s rész tetszett, ugyanis abban találtam meg azt a felüdülést, ami a többi részből valahogy hiányzott.

    A többi résznek, nem volt súlya.

    Ilyen tekintetben a Fumoffu jobb munkát végzett.

Vélemény, hozzászólás?

