Katanagatari összefoglalás

13 dec

katanagatari

Végre rávettem magam, hogy megnézzem ebből is az utolsó részt. Alapvetően azért hezitáltam vele egy darabig, mert ez egyike azoknak a sorozatoknak, amiknek nem szerettem volna a végére érni, és ugyan tudom, hogy történetileg teljesen helyes, hogy van vége (és esélyesen panaszkodnék, ha nem lenne), de most akkor is úgy érzem, hogy még elnéztem volna egy darabig. Belegondolva ez nem csoda, hiszen egy év alatt az ember rendesen hozzászokik, hogy ezt az animét havonta egyszer nézi.


Alaptörténet

Yasuri Shichika és a nővére, Nanami egy mások által nem lakott szigeten élnek, mivel apjukat (aki ekkor már halott), száműzték Japánból. Egy nap azonban a szigetre érkezik egy fiatal hölgy, Togame, aki fel akarja fogadni a család fejét, hogy tartson vele egy utazáson, melyen összegyűjtik a híres kovács, Shikizaki Kiki 12 híres kardját, melyek mind nagy hatalommal bírnak. Togame-nak azért van szüksége a Yasuri családra, mert ugyan harcosok, de ők a Kyoutoryuu stílust képviselik, amiben a harcos nem használ kardot, hanem inkább ő maga lesz a kard. Csakhogy a szigetre nem csak Togame érkezik, hanem egy ninja klán egyik vezetője is, aki régen Togame szövetségese volt, de ellene fordult, és most a ninják mind maguknak akarják a kardokat. Egy kis incidenst követően Shichika végül úgy dönt, hogy partnere lesz Togame-nak utazásai során.

Ami tetszett…

Húha, ezt nehéz összeszedni, mivel egészen sok minden kifejezetten tetszett a sorozatban.

A karakterek mind érdekesek, és mindenkinek megvan a maga motivációja, ami csak még komplexebbé teszi a köztük lévő kapcsolatot. Természetesen a legjobb karakter maga a főhős, Shichika, hiszen nagyjából az egész történet egy Bildungsroman, tehát az ő jellemének fejlődése van a középpontban, és nagyon szépen láthatjuk is, hogyan lesz egy világot nem ismerő mentális gyerekből egy komplex érzésekkel rendelkező felnőtt, aki végül másokra nem támaszkodva saját döntéseket hoz, még akkor is, hogyha ezzel ellent mond annak, akit szeretett. És itt jegyezném meg, hogy az utolsó részben Shichika annyira badass sexy, kész csoda hogy nem írok csak erről egy egész blogbejegyzést😀

Természetesen Togame is fontos karakter a történetben, hiszen tulajdonképpen ő Shichika mozgatórugója még akkor is, amikor már a saját döntéseit hozza. Togame maga is sokat változik az utazás során (és itt nem csak a frizurájára gondolok), de kevésbé szembetűnő a változás, mint Shichika esetében, ráadásul az utolsó pillanatában próbálja meghazudtolni ezt Togame, de szerintem egészen egyértelmű, hogy az csak kamu, és egészen könnyen kitalálható, hogy miért mondja.

Az akció jelenetek kifejezetten szépen animáltak, a grafika eléggé egyedi, de szerintem ez semmit nem vesz el téma komolyságából. A szinkron jó, a rendezés jó.

Ráadásul az egész sorozat felveti az előre elrendeltség kérdését, mivel ugye nagyon úgy tűnik, hogy bármit is próbál az ember tenni a történelem korrigálja saját magát.

És még hozzá kell tennem, hogy a vége miatt kifejezetten a szívembe lopta magát a sorozat. Valahogy szerintem kinőttem már abból a korból, amikor mindenképpen happy end-et akarok mindenáron. Természetesen vannak sorozatok, ahova illik az ilyesmi, de a Katanagatari nem ilyen. Főként, mert egész végig nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy ebben a sorozatban ha valakit szíven szúrnak egy karddal, az bizony meghal. Ezért egy happy-happy ending nem illett volna az egészhez. És ugyan meglepő lehet egyesek számára, de én nem találtam semmi kivetnivalót a végső HiteihimexShichika párosításban. Nem gondolom ugyan, hogy Shichika bele fog szeretni, de mivel Togame és Hiteihime egészen hasonlóak voltak személyiség terén, ezért nagyjából ő a legmegfelelőbb partner Shichika számára, ha valóban körbe akarja utazni az országot, és elkészíteni a térképet. Hitohime pedig ugye a végén bevallotta, hogy igazából annyira nem utálta Togame-t, Shichika-t pedig egyáltalán nem. És mivel magával hordja Emonzaemon maszkját, feltehetőn közel állt a szívéhez az ex-ninja, még ha nem is akarja bevallani.

Ami nem tetszett…

Semmi sem tökéletes, ez a sorozat sem az. Mert hát ugye azért, ha jól megnézzük, annak ellenére, hogy harcosokról és harcokról szól, a sorozat nagy része szövegelés. Természetesen ez érthető, hiszen regényadaptációról van szó. Emellett számomra a ninják egy idő után rohadt idegesítőek lettek, és nagyjából olyan gyorsan fogytak, mint itthon a papírzsepi, amikor náthás vagyok. Az utolsó részben is bemutatnak nekünk 11 különböző karaktert, akik minket baromira nem tudnak érdekelni, de azért a nevüket is ki kell írni…hogy mi a fenének, azt még mindig nem értem. Szerintem Shichika akkor is elég badass lett volna, ha teljesen névtelen karaktereket öl halomra.

Plusz néha a katana beszerzése nem volt annyira érdekes, mint amennyire az ember gondolná, főleg ha a néző maga egy 20 perccel azelőtt rájön, hogy mit kéne csinálni, mint Togame…

De a legnagyobb probléma a sorozattal mégiscsak a trollkodása. Mármint könyörgöm, epizódokon keresztül azt mondják, hogy mennyire nehéz lesz legyőzni Sabi Hakuhei-t, és hogy mennyire nagy csata lesz közte és Shichika között…Majd a csatából rohadtul nem látunk semmit. WTF! Ugyan félig meddig megbocsátom, mert jó nézni, ahogy Nanami kinyírja a ninjákat, de ennek ellenér akkor is szemétség, hogy ilyen szinten szórakoznak a nézővel…

Összefoglalva

Ugyan az endingen nem sírtam (főként mert el voltam foglalva azzal, hogy Shichika mennyire szexi, és mert két napig lázas voltam, szóval most kicsit ki vagyok száradva), de a sorozat mindenképp drámai, lebilincselő és elgondolkodtató. A fordulatok ugyan néha kiszámíthatók, de nem mindig, és mindenképp érdekesen vannak tálalva. A ninjákat leszámítva a sorozat tele van értékes és szerethető karakterekkel. Már alig várom, hogy Bluray rip verzióban újranézzem a sorozatot.

10/10

7 hozzászólás to “Katanagatari összefoglalás”

  1. SaiyaGin december 13, 2010 - 7:27 du. #

    Úgy látom, több dologban hasonló az álláspontunk: a trollkodás meg a sok duma engem is zavart, és a grafika egyedisége nekem is tetszett.
    Az utolsó résszel kapcsolatban viszont nem teljesen értek egyet: szerintem Shichika és Hitei közös utazgatása elég morbid a közelmúlt eseményeinek ismeretében.

    • Sunyi Nyufi december 14, 2010 - 11:59 du. #

      Nekem valahogy a HiteixShichika páros egyértelműnek tűnt, főként azért, mert mint ahogy azt Shichika is mondta, nem azért ment a kastélyba, hogy megbosszulja Togame halálát.

  2. yomax december 15, 2010 - 2:41 de. #

    Teljesen egyetértek a sok dumával kapcsolatban. Néha nézhetetlenné tett jópár részt,ettől függetlenül talán az év egyik (számomra) legjobb animéje volt. A Sabi Hakuhei harcot meg nagyon vártam,mikor felharangozták, ehelyett kaptunk egy Nanami részt,ami valóban elég bosszantó volt. A befejezés valóban elég érdekes volt a Hitei-Shichika dologgal és elég nehezen fogadtam el elsőre,de miután párszor (5-6x) végignéztem az utolsó részt,valahogy úgy érzem,hogyha nem így alakult volna a vége,az rontotta volna el igazán az egészet. Lényegében Shichika egy kard,akárhogy is nézzük,akit ha nem használnak,el/berozsdásodik és a harc(olás) körül forgott mindig is az élete. Napi szinten gyakorolta a Kyoto-ryu stílust. Nanami,majd Togame halála után pedig nem sok életcélja maradt,leszámítva a térkép rajzolást,úgyhogy azzal hogy mellérakták a legvégén “társnak” Hitei-hime -t,felállították a “good ending flag” -et,amitől a befejezést rossz szájíz helyett,egy mosollyal az arcomon néztem végig.

  3. zsofia1 december 18, 2010 - 6:59 du. #

    Régóta szemezgetem ezzel a sorozattal. Hány részes? Befejezett már?

  4. Hydra december 20, 2010 - 6:26 du. #

    Érdekes, mert pont a grafika az ami megrémisztet, hogy ne nézzem meg. Majd ha megbarátkozom vele, neki esek.

  5. Dufresne Dávid Ranma február 25, 2013 - 8:36 du. #

    😀 számomra örök favorite anime marad. Hát igen a grafika tényleg egyéni hisz a novella rajz formájához hasonlóra akarták csinálni a vége pedig eszmélet, főképp a harc emonzaemonnal. A trollkodással én is így vagyok de legalább csináltak egy jó előzetest. Amúgy ha a novelláját lefordítod abban se tűnteti föl a harcot sabival japánul fordítgattam és csak egy 10-12 oldalnyit találtam ami inkább a teázásuk visszaemlékezései és azok is mind az előzetesben szerepelt mozzanatok + az hogy csak 1 sérülés volt (egész harcuk alatt csak egy talált csapás volt amit sabi szenvedett).

Vélemény, hozzászólás?

